Bozon Higgsa, czyli dawca masy, czasu i nie tylko

Latem 2012 roku miało miejsce bodaj najbardziej medialne odkrycie w historii fizyki cząstek elementarnych. Jednak mimo upływu pięciu lat od tej wielkiej wrzawy, nadal mało kto zdaje sobie sprawę z roli jaką odgrywa bozon Higgsa w opisie masy, czasu i… oddziaływania słabego.

Nie nadążam za szczegółami fizyki cząstek.

Murray Gell-Mann

Nie-boska cząstka

Bozon o którym będzie mowa dziennikarze ochrzcili boską cząstką, o czym na pewno doskonale wiecie. Sam Peter Higgs pół żartem, pół serio, twierdził, że postulowany przez niego obiekt powinien raczej nosić nazwę “cholernej cząstki”, z uwagi na trudność jej wykrycia. Tak czy inaczej fama poszła w świat i chyba nie ma sensu dalej kruszyć kopii, prosząc o stosowanie mniej pretensjonalnego nazewnictwa. Zresztą brzmiący bardziej naukowo higgson, czy też bozon Higgsa, również nie jest wolny od kontrowersji z uwagi na wysunięcie przed szereg tylko jednego z grona zacnych fizyków, biorących udział w kształtowaniu skomplikowanej teorii. (Warto wykonać ten drobny ukłon i wymienić w tym miejscu François Englerta, Roberta Brouta, Carla Hagena – a także głównych architektów modelu standardowego, którzy również dorzucili tu swoje trzy grosze – Sheldona Glashowa oraz Stevena Weinberga).

Peter Higgs, odkrywca cząstki

Warto zadać sobie pytanie, skąd w ogóle pomysł tak nieskromnego tytułu dla naukowej idei? Jakie skojarzenia nakazały laikom określić poszukiwaną cząstkę wzniosłym mianem “boskiej”? Prawdopodobnie główną przesłanką było kapitalne znaczenie bozonu Higgsa dla istnienia całej materii w obecnym kształcie. W końcu uczeni polowali na cząstkę nadającą wszystkiemu dookoła i nam samym masę! To jest ten moment, w którym czuję się zmuszony do ostudzenia Waszych szanownych głów. I tak, i nie. Owszem, “boska cząstka” wspaniale uzupełniła naszą teorię cząstek elementarnych i rzeczywiście ma sporo wspólnego z pojęciem masy – ale na swój subtelny sposób, dość mocno odbiegający od narzucających się powszechnie skojarzeń. Jeszcze przed zakończeniem lektury tego artykułu, zrozumiecie dlaczego liczne memy i żarty np. łączące bozon Higgsa z problemem otyłości, choć czasem zabawne, tak naprawdę powstały przez kompletne niezrozumienie tematu.

Higgson nadaje innym cząstkom masę

Na dobrą sprawę, równie dobrze zamiast “boskiej” moglibyśmy rozmawiać o “diabelskiej cząstce”, gdyż najważniejszym osiągnięciem higgsonu pozostaje dewastacja. Konkretniej, bezceremonialne i brutalne rozbicie pierwotnej symetrii cechującej wszechświat, zaraz po jego narodzinach.

Na początku była światłość

Pierwsze mikrosekundy były zdecydowanie najbardziej dynamicznym okresem w dziejach kosmosu. W piekle wielkiego wybuchu zachodziły niesłychanie skomplikowane procesy, które doprowadziły do wytrącenia wszystkich cegiełek budujących naszą materię oraz dyrygujących nimi czterech oddziaływań. Rzecz jasna oznacza to, że nim nastał ten cały harmider, wszechświat nie posiadał jako takiej materii i znanych nam obecnie sił przyrody. Panował stan określany przez fizyków jako w pełni symetryczny, w najgłębszym możliwym znaczeniu tego słowa.

Na ogół pojmujemy symetrię przez pryzmat geometrii. Piłeczka golfowa zachowuje elegancką symetrię, gdyż niezależnie od jej obrotu zawsze wygląda ona tak samo. Możemy ją również przeciąć wzdłuż średnicy aby otrzymać dwie identyczne połówki. Wystarczy jednak abyśmy nacięli piłeczkę w którymś miejscu, przypalili lub wywiercili dziurę, a jej symetria zostanie złamana. Wszechświat ujawnia swoją sympatię do symetrii na wiele sposobów. Wypełniające przestrzeń mikrofalowe promieniowanie tła wydaje się niemal równomiernie rozłożone, niosąc temperaturę 2,7 K niezależnie od miejsca pomiaru. Prawa przyrody i stałe fizyczne działają identycznie tak na Ziemi, jak i na Andromedzie czy w pobliżu kwazara 3C 273. Energia w formie promieniowania gamma potrafi doprowadzić do kreacji cząstek materii, przy czym wyemitowanemu elektronowi zawsze towarzyszy dodatnio naładowany pozyton.

Wiedząc o zamiłowaniu natury do nieskazitelnej równości, gładkości i niezmienniczości, mamy pełne prawo zastanawiać się nad tym, dlaczego w ogóle istniejemy. Czy dążący do symetrii wszechświat nie powinien przypominać jednorodnej, bliźniaczej w każdym calu papki? W istocie fizyka zakłada, że tak właśnie wyglądał wszechświat w wieku niemowlęcym. Przy ekstremalnie wysokiej energii, powykręcaną czasoprzestrzeń wypełniała ławica absolutnie nierozróżnialnych pracząstek. Elektron był tym samym co mion, a mion tym samym co taon. Można by posunąć się do stwierdzenia, że tę pierwotną zupę tworzyła światłość, ponieważ symetrycznym drobinom najbliżej było do fotonów, nieskrępowanych masą czy ładunkiem elektrycznym.

Jednak wraz ze zmniejszaniem energii, na powierzchni tego doskonałego kryształu przyrody zaczynały uwidaczniać się pęknięcia. Na nasze szczęście, gdyż trudno sobie wyobrazić aby podobne fotonom arcysymetryczne pracząstki, mogły zbudować jakąkolwiek trwałą strukturę. Tak więc cząstki nabierały cech, dochodziło do wzajemnych interakcji, pojawiały się kolejne oddziaływania i przenoszące je pola kwantowe. A do jednego z tych fundamentalnych pęknięć w symetrii doprowadziła cząstka nazywana obecnie bozonem Higgsa.

Bezmasowe pracząstki

Zanim przejdziemy dalej, musimy głębiej rozpatrzeć analogię między symetryczną zupą cząstek powstałych w momencie wielkiego wybuchu i fotonami będącymi nośnikami elektromagnetyzmu. Jak powiedzieliśmy, kwant światła nie posiada masy (używając muzealnej terminologii, tzw. masy spoczynkowej). Tylko co to tak naprawdę oznacza? Otóż najbardziej klasyczna definicja masy mówi nam, że jest ona miarą ilości materii, czy też miarą bezwładności. Jeżeli ciało posiada dużą masę, trudniej nam je wprawić w ruch, niż inne ciało o masie mniejszej. Jednak w przypadku fotonu mamy do czynienia z masą równą zeru. Problem ulega odwróceniu: fotonu w zasadzie nie da się zatrzymać, a on sam nieustannie pędzi przez przestrzeń z najwyższą dopuszczalną przez fizykę prędkością, czyli prędkością światła.

Ale nie to nas interesuje najbardziej. W 1905 roku Albert Einstein opublikował swoją szczególną teorię względności. Jak zapewne pamiętacie, postulował w niej, że czas pozostaje względny i zależy od ruchu obserwatora. Jeśli wsiądziecie na pokład rakiety i zaczniecie krążyć wokół Ziemi z bliską światłu prędkością, po powrocie zauważycie, iż Wasi rówieśnicy zestarzeli się znacznie bardziej od Was. Ta sama zasada dotyczy cząstek elementarnych. Jeśli wiemy, że pozostająca w stanie spoczynku cząstka ulega rozpadowi po upływie milionowej części sekundy, to przyśpieszając ją w akceleratorze wydłużamy jej żywot setki, tysiące lub miliony razy. Gdybyśmy byli w stanie nadać jej prędkość światła, to nie rozpadłaby się nigdy. Jej wewnętrzny zegar przestałby tykać, cząstka zastygłaby w czasie. Niestety to niemożliwe, bowiem – jak nauczał Einstein – ciała obdarzone masą, nawet tak małą jak elektron lub neutrino, nie da się rozpędzić do 100% prędkości c.

Z tego punktu widzenia foton wydaje się niezwykły. Nie musimy go przyśpieszać, bo chcąc nie chcąc on zawsze porusza się z prędkością światła. Co za tym idzie, foton się nie starzeje i nawet jeśli z naszej perspektywy od wielkiego wybuchu upłynęło 13,82 mld lat, to dla wyemitowanego wtedy kwantu światła nie minęła nawet sekunda.

Zachowanie cząstek w czasoprzestrzeni. Cząstka bezmasowa (foton) przemieszcza się wyłącznie w przestrzeni, zostając zamrożona w czasie.

Kiedy więc podejmiemy tytaniczne wyzwanie wyobrażenia sobie przedwiecznej brei cząstek o doskonałej symetrii, o identycznej masie równej zero; myślimy o wszechświecie wypełnionym obiektami dla których pojęcie czasu nie ma żadnego sensu. Aż chce się zadań pytanie, czy jeśli nie istnieje nawet najprymitywniejszy obiekt odczuwający upływu chwili, to czy w ogóle można mówić o istnieniu czasu? Zostawmy to jednak filozofom i przejdźmy do bardziej fizycznych problemów.