Najmniejszy brązowy karzeł odkryty w IC 348 [Astronomical Journal]

Najmniejszy brązowy karzeł

Na zdjęciach centrum gromady gwiazdotwórczej IC 348, wykonanych przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, zidentyfikowano trzy obiekty prawdopodobnie należące do rodziny brązowych karłów. Badania spektroskopowe oraz modele jasności pozwoliły ustalić, że jeden z tych kosmicznych niewypałów posiada masę tylko 3-4 razy większą od Jowisza. Czyniłoby go to najmniejszym z odkrytych dotychczas przedstawicieli swojej klasy.

Brązowe karły to obiekty narodzone w procesach gwiazdotwórczych, które jednak ostatecznie okazały się zbyt drobne, żeby podtrzymać w swoim wnętrzu reakcję fuzji termojądrowej. W efekcie często przypominają bardziej przerośniętą planetę gazową, niż pełnowartościową, jasną gwiazdę. Astronomowie podejrzewają, że ciała tego rodzaju są bardzo pospolite – w samej Drodze Mlecznej może ich być nawet 100 miliardów. Jednocześnie ich mikre masy oraz niewielka jasność znacząco utrudniają obserwacje.

Większość obiektów tego rodzaju posiada masę na poziomie 20-60 mas Jowisza. Tymczasem karzełek opisany przez zespół Kevina Luhmana z Uniwersytetu Stanowego Pensylwanii pozostaje co najwyżej 4-krotnie masywniejszy od największej planety Układu Słonecznego, co oznacza, że jego masa stanowi zaledwie 0,4% masy naszego Słońca. Co więcej, obiekt jest tak mały, że przerastają go nawet niektóre z poznanych egzoplanet, jak np. odkryty w 2008 roku COROT-3b.

IC 348
Omawiana gromada. Okręgami zaznaczono sektory, w których znaleziono brązowe karły.

Gromada IC 348 znajduje się około tysiąca świetlnych od Ziemi, w konstelacji Perseusza. To zbiorowisko młodych gwiazd, liczących sobie zaledwie około 5 milionów lat (Układ Słoneczny jest tysiąc razy starszy). Ułatwiło to astronomom pracę, ponieważ karły nie zdążyły jeszcze ostygnąć i emitują stosunkowo dużo światła zakresie podczerwieni. Odkrycia dokonano dzięki zainstalowanemu na pokładzie Teleskopu Webba spektrografowi bliskiej podczerwieni NIRSpec.