AstroGify #1

Umarły AstroCiekawostki, niech żyją AstroGify! Nowy cykl szybkich ciekawostek, jak łatwo zgadnąć, będzie oparty już nie suchych tekstowych faktach, lecz ukochanych przez internautów animowanych gifach. W każdym odcinku tej serii zaserwuję wam 21 gifów obrazujących i rozjaśniających tajemnice fizyki, astronomii i nie tylko.

Dlaczego akurat 21? To oczywiście ukłon w stronę zakurzonych, ale swojego czasu bardzo popularnych 42 AstroCiekawostek (kto to jeszcze pamięta?). Z góry przepraszam wasze łącza sieciowe, ale nie chciałem nadmiernie zmniejszać jakości gifów.

Tak wyglądało z bliska odpalenie pięciu monstrualnych silników F-1, które oderwały od Ziemi słynną rakietę Saturn V z załogą misji Apollo 11 na pokładzie.

Tak wygląda tzw. skok kwantowy. Elektron nie zmienia swojego położenia w atomie w sposób płynny, lecz skacze emitując lub pobierając określoną energię.
Tak wygląda galeria osób odpowiedzialnych za stworzenie podwalin mechaniki kwantowej. Planck, de Broglie, Pauli, Born, Heisenberg, Schrodinger i Bohr.
Tak małym skrawkiem sekundy jest najmniejsza jednostka czasu, czyli czas Plancka.

Tak wygląda wizualizacja zamysłu tunelu czasoprzestrzennego, wyjaśniająca dlaczego ich istnienie mogłoby być pomocne w podróżach na wielkie odległości.
Tak wygląda przesunięcie ku czerwieni, na podstawie którego astronomowie wnioskują czy dany obiekt się od nas oddala i jak szybko.
Tak wygląda z bliska urokliwy pierścień Saturna. W istocie to gruzowisko, pełne drobnych skał i brył lodu.
Tak wygląda protuberancja, czyli wybuch słonecznej plazmy, układający się w charakterystyczny kształt pierścienia. Zazwyczaj struktury te są na tyle duże, że bez kłopotu przeleciałaby przez nie planeta wielkości Ziemi.
Trochę inżynierii. Tak wygląda projekt kończonego w tym roku, nowego sarkofagu dla ruin elektrowni w Czarnobylu.
Tak wyglądał z pokładu bombowca próbny wybuch najsilniejszej amerykańskiej bomby termojądrowej Shrimp, zdetonowanej w 1954 roku. Więcej na ten temat tutaj.

W taki sposób ziemska magnetosfera chroni nas przed szkodliwym wiatrem słonecznym i innymi cząstkami jakie docierają do naszej planety z głębi galaktyki.
Tak wygląda proces rozpędzania wiązek cząstek (najczęściej protonów) w największym współczesnym akceleratorze. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj.
A tak to “widzą” cząstki pędzące z szybkością bliską prędkości światła.
Tak wyglądało niezbyt udane lądowanie rakiety Falcon 9 produkcji SpaceX, jakie miało miejsce w maju tego roku. Było bardzo blisko.
Dla odmiany, tak wyglądał udany test załogowego modułu Dragon, produkcji SpaceX.
Tak działa zjawisko soczewkowania grawitacyjnego, pozwalające na szacowanie masy obiektów oraz wykrywanie ciemnej materii.
Tak wyglądał przelot Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, na tle tarczy Księżyca.
Porównanie wielkości zwierciadeł Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i czekającego na rozpoczęcie pracy Kosmicznego Teleskopu Webba.
Tak z Ziemi wygląda fragment nieba, który sfotografował Hubble w ramach Ultragłębokiego Pola Hubble’a. Na tym małym obszarze, zaobserwowano dziesięć tysięcy galaktyk. Więcej na ten temat znajdziecie tu i tu.
A tak z naszej perspektywy wyglądają oddalone o 7 tysięcy lat świetlnych Filary Stworzenia, w Mgławicy Orła.
Tak będzie wyglądało największe naziemne obserwatorium, czyli budowany w Chile Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski.
To tyle na dziś. 42 AstroCiekawostki doczekały się pięciu odcinków – to ile zostanie opublikowanych części AstroGifów, zależy rzecz jasna od was.

Ach, i żeby tradycji stało się zadość, podrzucam klimatyczny soundtrack: