Tagi

/ 14

Artykuły

Test na ratunek Ziemi

31st Sty '13

Jeszcze kilka lat temu otwarcie mówiono o możliwym zagrożeniu naszej planety przez planetoidę Apophis. Ostatnie pomiary pokazały, że nie ma się czego obawiać, co jednak nie przeszkadza Europejskiej Agencji Kosmicznej projektować systemu ochronnego dla Ziemi.

Zawsze gdy przy­tacza się apo­ka­lip­tyczne sce­na­riusze, pojawia się dylemat: znisz­czyć aste­roidę czy jednak zmienić jej tor lotu? Opcja pierwsza niesie ze sobą oczy­wiste ryzyko, rozbicia kosmicz­nego pocisku na kilka mniej­szych. Aby taka misja miała sens, skała musia­łaby zostać roz­drob­niona na tyle, aby pozo­sta­łości bez­pro­ble­mowo spłonęły w atmos­ferze. To trudne zadanie, zwa­żywszy na koniecz­ność posia­dania dokład­nych danych, nie tylko o kształcie, ale również struk­turze geo­lo­gicznej obiektu.

To, czy zepchnięcie aste­roidy z kursu koli­zyj­nego z Ziemią jest wyjściem bez­piecz­niej­szym, mają wykazać testy pro­wa­dzone przez ESA. Pierwsza z cyklu prób odbędzie się już w ciągu naj­bliż­szych kil­ku­nastu miesięcy. Najpierw sonda Sancho ustat­kuje się na orbicie wokół obiektu, zbie­rając nie­zbędne infor­macje; a następnie sonda Hidalgo uderzy w aste­roidę z pręd­ko­ścią 10 km/s. Kan­dy­du­ją­cych celów dla misji Don Quijot (tak, to na cześć tego co walczył z wia­tra­kami) jest kilka, wśród nich również sławna 99942 Apophis.

Na tym praca ESA się nie zakończy. Na przyszłą dekadę zapla­no­wano kolejny eks­pe­ry­ment, wymie­rzony w mniejsze ciało S/2003 (65803), będące natu­ralnym satelitą kil­ku­krotnie większej aste­roidy Didymos. W pro­jekcie AIDA (Asteroid Impact & Deflec­tion Asses­sment), ana­lo­gicznie do Don Quijota, wezmą udział dwa statki: mający prze­kie­rować aste­roidę DART, oraz moni­to­ru­jący akcję AIM. Cała misja ma bardzo ambitne zało­żenie, odchy­lenia i zmie­rzenia orbity obiektu o 10%, w czym na pewno nie pomoże oddzia­ły­wanie gra­wi­ta­cyjne pobli­skiego Didymosa.

Moim zdaniem, biorąc pod uwagę kry­te­rium uty­li­tar­ności, to jedno z naj­istot­niej­szych działań czło­wieka w prze­strzeni kosmicznej. To coś więcej niż wyścig na Księżyc czy nawet abs­trak­cyjne badania odle­głych kwazarów. Wreszcie astro­no­mowie i inży­nie­rowie zwrócili się ku sprawie pod­sta­wowej: ochronie miesz­kańców Ziemi. Brzmi pate­tycznie, ale aż dziw bierze, że potra­fi­liśmy wydawać grube miliardy dolarów wyłącznie w celach badaw­czych lub pre­sti­żo­wych; tak późno przy­po­mi­nając sobie o zagro­że­niach czy­ha­ją­cych na naszą planetę. Z nie­wy­obra­żalnie krótkiej, ludzkiej per­spek­tywy czasu, tego typu dra­ma­tyczne zda­rzenia wydają się bardzo rzadkie; ale w skali wszech­świata? Nie potrzeba wiel­kiego obiektu aby uni­ce­stwić sporej wiel­kości miasto, a przy odro­binie pecha może nam się trafić coś więk­szego. Mimo to, nie­którzy mal­kon­tenci dosadnie wyrażają obawy wobec pro­gramów ESA:
Takie eks­pe­ry­menty mogą wywołać efekt domina. Aste­roidy moim zdaniem mają w tej chwili swoje tory lotu które nam nie zagra­żają. Sta­bi­li­zacja trwała tysiące lat i nie warto jej naruszać bo wygi­niemy jak dino­zaury ‚szanowni naukowcy.
~noe
Panuje powszechne prze­świad­czenie o sta­bil­ności Układu Sło­necz­nego, galaktyk czy nawet struktur wiel­ko­ska­lo­wych, co oczy­wi­ście jest złudne. Mamy osiem planet oraz kilka planet kar­ło­wa­tych, o różnych budowach, wiel­ko­ściach i cechach ruchu. Więk­szość posiada natu­ralne satelity – czasem jeden jak w przy­padku Ziemi, a czasem kil­ka­dzie­siąt jak u Saturna. Jakby tego było mało, System wypeł­niają miliony mniej­szych skał, zarówno wokół planet, jak i bez­po­średnio wokół Słońca – w pasie głównym, pasie Kuipera lub swo­bodnie jak świnia na wybiegu. Są też obiekty pocho­dzące ze słabo zba­da­nego Obłoku Oorta, leżącego na samych obrze­żach Układu. To właśnie one – nie­wielkie aste­roidy i komety – wywołują tyle zamie­szania. Nie jesteśmy w stanie ich wszyst­kich zauważyć, a co dopiero skla­sy­fi­kować i stale moni­to­rować, a przecież w każdej godzinie któraś ze skał zderza się z inną, wyla­tując z dotych­cza­sowej orbity.

Właśnie dlatego, nie należy zwlekać i szczę­dzić pie­niędzy. Powtó­rzenie kata­strofy Tun­gu­skiej w regionie gęsto zalud­nionym, byłoby tragedią bez pre­ce­densu. Pytanie, czy musimy do niej dopuścić, aby zmo­bi­li­zować się do roboty?